استونی – دریافت اقامت دیجیتال

estonia

استونی به عنوان پیشرفته ترین کشور دیجیتال دنیا (لینک نوشته قبلی در مورد استونی) از سال گذشته اقدام به اعطای اقامت دیجیتال به اتباع سایر کشورها نموده است. (وبسایت دولت استونی)

این کشور یک میلیون و سیصد هزار نفری پس از ایجاد زیرساختهای دیجیتال برای کسب و کار و زندگی (بیش از هزار سرویس آنلاین دولتی از مالیات تا سلامت و آموزش برای شهروندان فراهم شده است) هم اکنون نیازمند شهروندان (بخوانید مشتریان) بیشتری است تا بتواند اقتصاد دیجیتال خود را توسعه دهد.

استونی

در دنیای نرم افزار مفهومی به نام SaS  یا Software as service وجود دارد که بر مبنای آن شما بدون خرید یک نرم افزار میتوانید با پرداخت مبلغی به صورت ماهیانه یا سالیانه از آن نرم افزار بر روی Cloud استفاده کنید. استونی با اقتباس از SaS مفهوم جدیدی به نام CaS یا country as service را طراحی کرده و بیش از 24 هزار نفر را نیز روی این پلتفرم ثبت نام کرده است.

استونی از نظر جغرافیایی و اقتصادی مورد توجه مهاجران نبوده و دولت این کشور با ایجاد اقامت الکترونیکی و ارائه خدمات دیجیتال سعی در جذب شهروندان کشورهای دیگر دارد. در واقع شما پس از دریافت اقامت الکترونیکی و شناسه دیجیتال از دولت استونی میتوانید از زیرساختهای آنلاین دولت استونی استفاده کرده و شرکت و حساب بانکی خود را به صورت آنلاین افتتاح نمایید.

استونی CIO

جالب است بدانید که کشور استونی مانند بسیاری از شرکتهای بزرگ دارای یک معاون فناوری اطلاعات یا CIO است! آقای Taavi Kotka که با علاقه تمام متصدی این شغل است، میگوید: جالبترین پروژه ای که در دست دارم، پروژه توسعه مدلهای پیش بینی برای دولت است. عملا غیر ممکن است که بدون قدرت پیش بینی بتوانید کشور را اداره کنید و دولتها از این قدرت بی بهره هستند چون به داده های صحیح و تمیزی دسترسی ندارند. همه آنچه دولتها دارند در واقع داده‌هایی نظیر نرخ بیکاری، تولید ناخالص ملی و امثالهم است که صد البته در بهترین حالت مربوط به سال قبل است.

در استونی با تخصیص شناسه دیجیتال برای هر فرد و شرکت عملا تمام تعاملات افراد با یکدیگر و با دولت رصد شده و ضمن کاهش امکان تقلب و فساد، دولت قادر خواهد بود تا با تخصیص بهینه منابع و هدایت به موقع و صحیح کسب و کارها از اقتصاد پویاتاری برخوردار باشد.

توضیح: این مقاله برداشتی است از نوسته بیزنس اینسایدر

۲ دیدگاه در “استونی – دریافت اقامت دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *