بلاک چین و مساله دیرپای اعتماد

Block Chain

در این بخش به مفهوم پردازی نقش واسطه ها در اجتماع و اقتصاد پرداخته و توضیح خواهیم داد که چگونه بلاک چین با ایجاد امکان ارتباط مستقیم و شفاف واسطه ها را حذف خواهد کرد.

واسطه‌ها چه کسانی هستند و اساسا چرا پدید آمده‌اند؟

عجیب نیست اگر بگوییم، اصل در هر نوع تراکنش تجاری در جهان این است که طرفین معامله به هم اعتماد ندارند و این اعتماد از طریق یک واسطه که هر دو طرف به او اعتماد دارند ایجاد میشود.

وقتی شما کارت بانکی خود را در دستگاه کارت خوان فروشگاه میکشید، در واقع دارید از طریق یک واسطه به فروشنده میگویید که من به اندازه کافی پول دارم و به شما پرداخت خواهم کرد. بانک واسطه هم حرف شما را با ارسال یک پیام الکترونیکی روی دستگاه کارت خوان تایید کرده و دفاتر مالی خودش را به روز میکند. در بسیاری از کشورها هفته‌ها طول میکشد تا این به روز رسانی جنبه واقعی به خودش گرفته و پول به حساب فروشنده واریز شود.

در استفاده از اسکناس برای پرداخت نقدی هم در واقع به نوعی پای واسطه‌ای به نام بانک مرکزی در میان است که ارزش پول نقدی که در دست ما قرار دارد را تضمین میکند.

وقتی پای معامله یک ملک در میان است هم وضع به همین منوال است. من به عنوان مالک خانه از طریق دفاتر و دیتابیسهای اداره ثبت اسناد، به شما ثابت میکنم که مالک هستم و نقل و انتقال ملک در واقع چیزی نیست جز تغییر یک رکورد در دیتابیس آن اداره کذایی. نقش اداره ثبت هم چیزی نیست جز یک واسطه مورد اعتماد برای خریدار و فروشنده که کارش دفتر داری و ثبت و ضبط اموال مردم است.

بلاک چین

واسطه‌ها چه مشکلاتی دارند؟

به زبان ساده، واسطه ها برای اینکه مورد اعتماد باشند باید دفترداران خوبی باشند و همه چیز را بسیار شفاف نگه دارند. یعنی کسی نتواند در دفاتر آنها دست ببرد و خود آنها هم چیزی را از قلم نیاندازند. بتوانند خیلی سریع رکوردها را به روز کنند و در پاسخ به استعلامهای متعدد روزانه سرعت عمل داشته باشند.

آیا واسطه‌های امروزی ما اعم از بانکها، شرکتهای کارت اعتباری، ادارات ثبت احوال و اسناد، اداره راهنمایی و رانندگی و …  واجد این شرایط هستند؟

نگاهی به آمارها نشان میدهد که یک سوم اسناد ملکی ایالات متحده آمریکا غیر دقیق بوده و مشکلاتی دارند. همچنین اسناد هویتی بیش از 12 میلیون آمریکایی جعلی بوده و همین موضوع مشکلات بسیار مهمی را برای سیستم امنیتی و اقتصادی آمریکا در پی داشته است.

یک فروشگاه معمولی چندین بار با بانکهای عامل خود بر سر اختلاف حساب وارد چالش شده است؟ اساسا دیتابیسهای بانکها چقدر مورد اعتماد بوده و در مقابل حملات سایبری امن هستند؟

با یک جستجوی ساده در گوگل میبینید که تقریبا همه بانکها هدف حملات مجرمان سایبری بوده و خیلی از آنها در مقابل این حملات شکست خورده‌اند.

برای ترسیم یک نهاد واسطه ایده‌آل میتوان گفت که این نهاد باید بتواند دسترسی دموکراتیک به اطلاعات و نهایت شفافیت را برای کاربران تامین کرده و در عین سرعت با تمرکز زدایی امنیت لازم برای ایجاد اعتماد را فراهم نماید.

بلاک چین با فراهم کردن امکان تراکنشهای مستقیم Peer to Peer مابین طرفین معامله انقلاب مهمی را در زندگی بشر در دهه آتی رقم خواهد زد.

لینک برنامه کافه دیجیتال در آپارات با موضوع واسطه ها

۲ دیدگاه در “بلاک چین و مساله دیرپای اعتماد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *