روندهای تکنولوژی در دنیای امروز و فردا برای کسب کار

بخش اول متن سخنرانی من در همایش سمینار مدیران صنعت پخش کشور در سازمان مدیریت صنعتی در روز 6 بهمن  1395 با موضوع روندهای تکنولوژی

 

نسل سرگردان

این روزهای دنیا شاید سرگیجه‌آورترین روزهایی باشد که تاریخ بشر تجربه میکند و ما شاید تنها نسلی هستیم که در هر دو عصر سنتی و بی‌ارتباطی Disconnectedness و عصر دیجیتال و اتصال Connectedness زندگی کرده‌ایم. قبل از ما هر چه بوده سنتی بوده و بعد از ما هر چه خواهد بود دیجیتال است و فقط این ما هستیم که هم عصر بدون اینترنت و موبایل را دیده‌ایم و هم اینترنت LTE روی گوشی هوشمند خود داریم.

مسلما فیلسوفهای تکنولوژی میتوانند روزها و ساعتها در مدح و یا مذمت تکنولوژی و روندهای تکنولوژی برای ما مقاله بنویسند و سخنرانی کنند اما واقعا به عنوان یک صاحب کسب و کار و شاید ناظر آگاه در دنیای امروز چگونه می توان درک کرد که دنیای پیش روی ما به چه سمت و سویی خواهد رفت و ما چگونه میتوانیم خود را با این روندها همساز و همنوا کنیم.

امیر تقوی

عمده روندهای تکنولوژی در دنیا

به عنوان کسی که از دور دستی بر آتش تکنولوژی دارد سعی دارم به خلاصه‌ترین و کاربردی‌ترین شکل، در حد حوصله کم این روزهای آدمها، مرور سریعی بر روندهای موجود دنیای تکنولوژی که دنیای فردای ما را خواهند ساخت داشته باشیم. به صورت کلی لیست روندهای تکنولوژی که در جهان امروز همه سازمانها و به تبع آن زندگی روزمره آدمها را به چالش کشیده و یا خواهند کشید عبارتند از :

  • Hyper Connectivity

اتصال مدام همه چیز به همه چیز یاHyper connectivity  که با سرعت باور نکردنی خود را به جهان تحمیل کرده است. ظهور و بروز این مفهوم در چهار محور قابل بررسی است.

اول اینکه، متصل بودن همیشگی کسب و کارها و مشتریان آنها به یکدیگر باعث شده است تا با استفاده از OMNI Channels مفاهیم بازاریابی و توسعه محصول به شدت تغییر کند. زمان دستیابی به مشتریان و نوع بازخورد گرفتن و سرویس دهی کاملا متحول شده است و کسب و کارها باید مطمئن شوند که در همه فضاهای ممکن حضور داشته، دیده شده و قابلیت تعامل با مشتریان را دارا هستند.

دوم اینکه، کسب و کارهای مختلف به تبع موقعیت خود بروی زنجیره ارزش، با سرعت زیادی در حال متصل شدن به هم هستند. به عنوان مثال یک میلیون و هفتصد هزار شرکت امروز روی پلتفرم ARIBA با هم در حال تعامل و خرید و فروش هستند. این موضوع عملا منجر به استاندارد سازی فرآیندهای فی مابین، کوتاه شدن سیکلهای زمانی فرایندها و صرفه جوییهای هنگفت در زمان و هزینه شده است.

سوم اینکه، Community های مختلف و متعدد شکل گرفته است. گروه کاربران UBER یا ALIBABA یا Amazoon و امثالهم به ما این اجازه را میدهند تا با وصل شدن به پلتفرم آنها عملا همه کاربران آنها را مخاطب قرار دهیم.

چهارم اینکه، با اتصال ماشینها به یکدیگر، ماشین های امروز میتوانند عملا نه تنها خود را اداره کنند بلکه در تعامل با سایر ماشینها عملا بخش مهمی از پروسه‌های تولید را به انجام برسانند.

چه دوست داشته باشیم و چه از این اتصال روزافزون دل خوشی نداشته باشیم واقعیت این است کهhyper connectivity  در صدر لیست مهمترین روندهای تکنولوژی قرار گرفته و با رشد نمایی، هر روز بیش از دیروز در زندگی همه ما خود را به رخ میکشد.

این موضوع میتواند محل ریسک و یا فرصت باشد. مثلا، فرصت مهمی که با اتصال و دسترسی دائم و بی واسطه به مشتریان خود داریم میتواند موضوع ریسک مهمی هم باشد چون هر کس دیگری هم میتواند به همین کیفیت و کمیت به مشتریان ما دسترسی داشته باشد.

روندهای تکنولوژی اتصال

  • Super Computing

در ساده‌ترین تعریف می توان گفت، Super Computing یعنی طراحی سیستمها و دیتابیسها به گونه‌ای که انجام محاسبات و ذخیره سازی دیتاهای مربوطه با سرعت بیشتر، هزینه کمتر و با دقت بیشتری به انجام برسد.

مسلما سوپر کامپوترها مدت مدیدی است که وجود دارند اما آنچه باعث وجود این مورد در لیست اصلی روندهای تکنولوژی دنیا قرار میدهد این است که این امکانات منحصر به سازمانهای تحقیقاتی و نظامی نیستند و عملا در اختیار همه قرار گرفته‌اند و به این ترتیب عملا مانع مهمی را از پیش روی کسب و کارهای نوپا بر میدارد.

 

رایانش ابری روندهای تککنولوژی

  • Cloud Computing

با تاملی در دنیای کسب و کارهای امروز به نظر میرسد که cloud computing در حال تغییر اساسی در الگوهای فکری کلاسیک است. امروزه همه سازمانهای به روز در دنیا به کلاد به عنوان جزء لاینفکی از معماری سیستمهای خود نگاه میکنند و عمدتا در وحله اول سیستمهایی که مربوط به مزیت رقابتی اصلی سازمان نمیشوند را به کلاد منتقل میکنند.

سیستمهای منابع انسانی، ارتباط با مشتریان و تدارکات از جمله گزینه‌های پررنگ برای انتقال به کلاد هستند. بخش دوم سیستمهایی که به کلاد منتقل میشوند سیستمهای همکاری متقابل Collaborative Systems هستند. این سیستمها بنا به ذات خود که باید محل همکاری و تعامل چند جانبه و در نتیجه قابل دسترس برای همگان باشند. بد نیست بدانیم که امروز بیش از 80 درصد سازمانهای نوظهور در دنیا عملا حتی یک سرور فیزیکی در مالکیت خود ندارند.

امروز در اثر روندهای برشمرده شده، هزینه دستیابی به تکنولوژی بسیار پایین آمده و در دسترس همگان قرار گرفته است. در نتیجه بسیار دیده میشود که یک شرکت تازه تاسیس با تعدادی انگشت شمار کارمند و بدون هیچ زیرساخت تکنولوژی و به صرف ایده‌ای ناب و مدل تجاری منحصربفرد میتواند شرکتهای ریشه‌دار میلیارد دلاری را به چالشهای جدی بکشاند.

 

رباتهای صنعتی روندهای تکنولوژی

  • دنیای هوشمندتر

دنیای هوشمندی که دیروز شبیه یک رویا بود امروز جای خود را به دنیای هوشمندتری داده که عملا یکی پس از دیگری با شاهکارهای خود ما را شگفت زده میکند. المانهای اصلیتر این دنیای هوشمندتر امروزی عبارتند از: سوپر رباتهای هوشمند، چاپگرهای سه بعدی و هوش مصنوعی.

به عنوان مثال شاید دیگر در اقتصاد فردای دنیا، تولید در شرق به صرف پایین بودن هزینه های منابع انسانی مانند گذشته به صرفه نباشد. امروز سوپر رباتهای هوشمند میتوانند کار همان نیروی انسانی را با هزینه کمتر، دقت بیشتر، کیفیت بالاتر و در زمان کمتر به انجام برسانند. در نتیجه میتوان منتظر روند بازگشت غولهای مهاجرت کرده به شرق به سوی دنیای هوشمندتر غربی بود، جایی که سوپر ربات ها ابتکار عمل رو به دست دارند.

چاپگرهای سه بعدی عملا امکان تولید اقتصادی در هر مقیاسی را در هر زمان فراهم کرده‌اند و بزودی انقلاب عظیمی را در حوزه supply chain رقم خواهند زد. امروز شرکتها به جای اینکه سازمان خود را درگیر یک پروسه پیچیده و گرانقیمت خرید و نگهداری کنند به دنبال تولید در لحظه نیاز بوسیله چاپگرهای سه بعدی هستند.

 

فناوری تشخیص چهره Face Recognition از آخرین دستاوردهای هوش مصنوعی است که بر مبنای استفاده از super computing platform ها بیش از پیش کاربردی و مقرون به صرفه شده‌اند.

امروز دوربینها میتوانند در کسری از ثانیه تصویر شما را شناسایی کنند و با جستجوی آنی در دیتابیسهای مختلف هویت شما را تشخیص دهند. در یکی از هزاران مورد استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره، زمانی که وارد یک فروشگاه می شوید، سیستم با تشخیص چهره شما فورا خواهد دانست که شما چه کسی هستید، قبلا از چه خدمات و محصولاتی استفاده کرده‌اید و بهترین پیشنهاد برای شما در حال حاضر چه خواهد بود. در واقع شاهد تحول عظیمی در نحوه انجام بازاریابی و فروش در جهان شکل خواهیم بود.

در شکل دیگری از کاربرد این فناوری میتوان به موارد استفاده بی‌شمار و حیاتی آن در تامین امنیت اشاره کرد.

تکنولوژی تشخصی چهره روندهای تکنولوژی

 

  • امنیت دیجیتال

در دنیای سنتی مهمترین رکن برای جامعه بشری موضوع امنیت است و دور از ذهن نیست که رکن اول شکل گیری و حیات در دنیای دیجیتال نیز امنیت باشد.

دغدغه امنیت دیجیتال مانند سالهای گذشته صرفا محدود به جوانان جویای نامی که در اطاق درهم و برهم خود نشسته و برای اخاذی و یا خودنمایی، شبکه داخلی یک شرکت را هک میکنند نیست. جاسوسیهای صنعتی، تلاشها برای رخنه به سیستمهای حیاتی دولتها و تلاش برای بدست آوردن داده‌های رفتاری جوامع از مصادیق ناامنیهای دنیای امروز هستند. امروز ناامنی در دنیای دیجیتال میتواند سرنوشت انتخابات یک کشور را تغییر داده و یا تامین برق یک شهر یا امنیت یک سد را زیر سوال برده و امنیت آدمها را به خطر بیاندازد.

همه آنچه در این گفتار به عنوان عمده روندهای تکنولوژی در دنیای دیجیتال مطرح شد توسط سازمانها و دولتها پذیرفته نمیشوند مگر اینکه پیش از آن دغدغه امنیت را به نحو مقتضی رصد کرده و پاسخهای مناسبی برای آنها داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *