تکنولوژی ابزار ارتباط یا قطع ارتباط؟

اریک پیکرزگیل (لینک وبسایت رسمی) هنرمند و عکاس 30 ساله آمریکایی است که مدتی است در قالب یکی از پروژه‌هایش با سوژه گجتهای هوشمند و حضور همیشگی و همه جانبه آنها در زندگی مدرن امروزی و فاصله‌ای که این گجتها بین آدمها بوجود آورده‌اند عکسهایی را منتشر میکند. در این پروژه اریک از مردم خواسته است در حالتهای مختلف استفاده از این گجتها قرار گیرند و سپس آن گجتها را از دستشان گرفته و از آنها خواسته است تا ژست و حالتشان را حفظ کنند. این پروژه وقتی برای اریک آغاز شد که یک روز صبح در کافه‌ای در شهر نیویورک توجهش به خانواده‌ای جلب شد که در حین صبحانه خوردن به جای ارتباط برقرار کردن و با یکدیگر حرف زدن، گوشیهای هوشمند خود مشغول بودند. اریک در دفتر یادداشت خود نوشت: به نظر میرسد که ما به جای استفاده از تکنولوژی برای تسهیل ارتباطات در حال استفاده از آن برای تنهاتر شدن و قطع ارتباط با دیگران هستیم.

cody_and_erica

در دهه شصت صحنه سر کوچه ایستادن پسرهای محل و یا دم در نشستن و سبزی پاک کردن زنهای خانه دار در اکثر شهرها و محلات بسیار رایج و طبیعی بود. در واقع مردم برای وقت گذرانی به این روشها رو می آوردند اما امروز دیگر این صحنه ها قابل مشاهده نیست و در عوض همه مشغول عکس گرفتن و پست کردن هستند. خانمهای خانه دار هم گروههای تلگرام و قرارهای آنلاین را ترجیح میدهند. این موضوع تنها مختص ایران نبوده و در سراسر دنیا به نحو غم انگیزی شایع است به نحوی که هر فرد به طور متوسط 40 بار در روز اکانت شبکه های اجتماعی خود را چک میکند و متوسط زمانی که از اسمارت فون خود استفاده میکند به 5 ساعت در روز بالغ میشود.

 

court_sarah_couch

 

grant

Self portrait of the artist Eric Pickersgill and his wife Angie as they lay back to back while using thier non existant phones. The black and white portrait shows the young couple ignoring each other in bed.

۱ دیدگاه در “تکنولوژی ابزار ارتباط یا قطع ارتباط؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *