خانه پوشالی یا شعبه دانشگاه هاروارد

خانه پوشالی

سریال خانه پوشالی House Of cards برای من تحقیقا بهترین نمایش تصویری است که در عمرم دیده ام. این سریال محصول پر سر و صدای سال 2013 از شرکت نت فلیکس و یکی از موفقترین سریالهای سالهای اخیر جهان است.

این سریال بر اساس رمان مایکل دابس نوشته شده و خط داستان بر مبنای تحولات سیاسی در سطح اول نظام آمریکا و لابی‌گریها و داستانهای پشت پرده رایج در سیاست است. بازیهای درخشان کوین اسپیسی و رابین رایت و سایر هنرپیشگان به همراه صحنه آراییهای بی نظیر به شدت داستان را باور پذیر کرده است.

تا کنون چهار فصل این سریال هر کدام سیزده قسمت به بازار آمده است و جالب اینکه بدانیم هر سیزده قسمت یک فصل همزمان به بازار عرضه میشود. نت فلیکس در توضیح این نحوه فروش میگوید: همه ما آخر هفته هایی را داشته ایم که 20 ساعت از 24 ساعت را به تماشای سریال مورد علاقه امان پرداختیم. مردم از اینکه منتظر قسمت بعدی باشند متنفرند و ما چیزی را به آنها میدهیم که میخواهند.

در این سریال یک نماینده کنگره به نام فرانک آندروود با خیانت رییس جمهور از پست وزارت امور خارجه دور میشود و او وارد یک بازی پیچیده با رییس جمهور میشود. این بازی قدرت تا مرز درگیر شدن آمریکا در جنگی در خاورمیانه در فصل چهارم سریال بالا میگیرد.

کوین اسپیسی که بازیگر نقش اول سریال است و جوایز متعددی را برای نقش فرانک آندروود دریافت کرده، میگوید: گاهی موقع فیلمبرداری بعضی سکانسها به خودم میگویم: اینجا دیگر خیلی در خیال پردازی زیادی روی شده است اما، وقتی پس از فیلمبرداری به هتل می آیم و اخبار را تماشا میکنم میبینم که اینطور نیست و دنیا دقیقا همانطوری اداره میشود که امروز فیلم برداری کردیم. (لینک مصاحبه کوین اسپیسی از اپارات)

یکی دیگر از نقاط برجسته سریال خانه پوشالی، جنس رابطه بین فرانک آندروود و همسرش کلیر به عنوان یک شریک کاری، همفکر، همسر و رفیق است. فراز و فرودهای این رابطه واقعا عبرت آموز است.

دیالوگهای بی نظیر این سریال ارزش آن را بعضا تا سطح یک دوره فشرده دانشگاه هاروارد بالا میبرد و ساعتها فکر آدم را مشغول میکند. دیالوگ زیر اولین قسمت از دیالگوهایی است که در این سریال دوست دارم و سعی خواهم کرد که به مرور در اینجا قرار دهم.

دیدن خانه پوشالی به همه کسانی که قصد انجام هر کار جدی را در زندگی داشته و یا علاقمند به سیاست هستند قویا توصیه میشود.

یکی از مواقعی که از کوره سوادم در زبان انگلیسی خوشحال میشوم وقتی است که این سریال را به زبان اصلی تماشا میکنم. دوبله اگر چه حرفه ای انجام شده به دلیل تفاوت هویت زبانها و فرهنگها، بعضا در بازآفرینی مفاهیم مهمی ناموفق بوده است. البته ناگفته نماند که خیلی هم از اینکه Match Point را نقطه چوب کبریت برایم ترجمه کنند حس خوبی عارضم نمیشود.

۵ دیدگاه در “خانه پوشالی یا شعبه دانشگاه هاروارد

  1. سلام
    ببخشید که سئوال من به این مطلب شما ارتباطی ندارد

    من بزودی قرار است برای اولین بار تجربه سرپرستی در یک شرکت خصوصی جدید را داشته باشم ممکن است راهنمایی کنید که در روزهای اول باید از کجا شروع کنم و چه مسائلی اولویت من باشد؟ آیا با نیروها از همان اول گرم برخورد کنم یا خشک و محکم؟ با صراحت به دیگران بگویم چه انتظاری از دیگران دارم یا این را در عمل نشان بدهم؟ آیا کتاب خاصی سراغ دارید که به من کمک کند؟
    با تشکر

      1. سلام کاوه عزیز. سوال شما در واقع همه آن چیزی است که من به آن میگویم مدیریت. ظاهرا سوال ساده ای است اما اولا من هنوز خود در گیر پیدا کردن پاسخ هستم. دوما اینجا جای مناسبی برای طرح آن نیست. موفق باشی

  2. سلام
    آقای تقوی عزیز ضمن تشکر از پاسخ همراه با فروتنی شما ، و عذر خواهی بابت درخواست در این جا ،
    بنده با شما در سایت آقای شعبانعلی آشنا شدم (گفتگوی بسیار عالی شما و مهندس شعبانعلی )
    لطفا در صورت امکان بحث سرپرستی را (همراه با تجریبات خودتان) در این وبلاگ شرح بفرمایید
    از مهرتان دور نیستم
    کاوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *