تحول دیجیتال و ارکان کسب و کار

بخش دوم متن سخنرانی من در همایش سمینار مدیران صنعت پخش کشور در سازمان مدیریت صنعتی در روز ۶ بهمن  ۱۳۹۵ با موضوع روندهای تکنولوژی

 

امیر تقوی

تحلیل ارکان کسب و کارها و لزوم یکپارچه سازی آنها

مسلما امروز موضوع این نیست که آیا ما در اقتصاد دیجیتال هستیم یا خیر! پاسخ روشن است. همچنین در دنیای دیجیتال دیگر بحث بر سر لزوم یکپارچگی در ارکان سازمان نیست بلکه با نگاهی فراتر از این، به دنبال یکپارچه سازی سازمان به عنوان بخشی از اکوسیستم با اقتصاد دیجیتال بیرونی خواهیم رفت. سوال اصلی این است که صاحبان کسب و کارها از خود میپرسند همه اینها برای کسب و کار من به چه معنا خواهد بود؟

در سایه روندهای تکنولوژی که برشمرده شد، امروز به کرات میبینیم که شرکتهای بسیار قدیمی و بزرگ به دست شرکتهای نوظهور و بسیار کوچکتر از خود از پا در میآیند. در چرایی این موضوع باید گفت که سوای عدم درک صحیح این سازمانها از تحول دیجیتال، شرکتهای بزرگتر با ساختارهای سنگین و معماری دوران پیش از دیجیتال کار بسیار سختی برای درک شرایط جدید و تغییر در راستای تغییرات و همراه کردن بدنه سازمان با تحول دیجیتال دارند. همچنین سرمایه گذاریهای انجام شده با مدل ذهنی پیش از دوران دیجیتال دست و پای سازمانها را خواهد بست.

تحول دیجیتال

مشتری

مستقل از روند تحول دیجیتال یک رکن غیر قابل تغییر در کسب و کارها این است که همه آنها مشتری دارند! این مشتریها در سایه روندهایی که بر شمردیم روشهای خرید و تصمیم گیری برای خرید و جستجوی خود را دائما تغییر میدهند. نهایتا شما باید در هر کجا که مشتریهای هستند بتوانید با آنها ارتباط برقرار کرده و با کمترین هزینه و سریعترین سیکل خدمت یا محصول مورد نظرشان را به دستشان برسانید و نهایتا نیز در ادامه این بحث به مفهوم Omni channels خواهیم رسید. اما شما نخواهید توانست مشتریان خود را راضی نگه دارید مگر اینکه یک هسته مرکزی دیجیتال و یکپارچه با سایر اجزای سازمان داشته باشید.

تحول دیجیتال

تامین کنندگان

در روند تحول دیجیتال رویکرد سازمانها به تامین کنندگانشان در اقتصاد دیجیتال متاثر از روندهای برشمرده شده کاملا تغییر خواهد کرد. دورانی که ارزیابیهای انتخاب تامین کنندگان صرفا بر اساس هزینه و کیفیت بود به سر خواهد آمد.

یکپارچه بودن فرآیندها و اتصال فرآیندهای تامین‌کننده‌گان شما به فرآیندهای فروش و تحویل و همچنین وجود قابلیت مونیتورینگ فرآیندهای تامین‌کنندگان برای کسب و کارها به عنوان معیارهای جدید ارزیابی و انتخاب تامین‌کنندگان درخواهند آمد. کمک کردن تامین کنندگان به خریداران برای کوچک کردن سایز انبارها و نیز کوتاهتر کردن سیکل خدمت رسانی به مشتری نهایی نیز در سایه تحول دیجیتال رقم خواهد خورد.

 

تحول دیجیتال

منابع انسانی

رکن بعدی، کارکنان و پیمانکاران هستند. برای دستیابی به چابکی هر چه بیشتر سازمانی، امروز سازمانها بعضا به تعداد پرسنل رسمی خود پرسنل پیمانکار دارند. نحوه تسری فرهنگ سازمانی و متدهای کارکردن نیازمندی قطعی سازمانها است و مسلما باید این نیروهای کار با یک پلاتفرم با قابلیت بالا به سازمان متصل شوند.

پلاتفرمی که بتواند با استفاده از مواهب روندهای برشمرده شده استایلهای جدید کار کردن و نیازمندیهای کارکنان سازمانها را در عصر دیجیتال پوشش دهد. کارکنان باید بتوانند هر چه بیشتر در مدیریت امور منابع انسانی مربوط به خودشان درگیر شوند و به سازمان بازخورد بدهند. چیزی که بدون تحول دیجیتال امکان پذیر نیست.

تحهیزات و داده ها

آخرین عضو از ارکان سازمان در واقع داراییهای ثابت آن هستند که با IoT تبدیل به عضو حیاتی و زنده سازمانها میشوند. داده‌های تولید شده در اثر گردش عملیات و تعامل با مشتریان، تامین کنندگان، کارکنان گنجینه‌ای ارزشمند برای حیات و رشد سازمان در دوران پسا تحوا دیجیتال خواهند بود.

 

تحول دیجیتال

نتیجه گیری

برای برقراری تعامل یکپارچه و موثر مابین این 4 رکن اصلی هر کسب و کار، یک Digital Core بر اساس بهترین تجارب تجاری Best Practice نیاز داریم تا نه تنها فرآیندهای اصلی سازمانها در بهترین استاندارد صنعت طراحی شوند بلکه بسترهای لازم برای تبدیل شدن سازمان به بخشی از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نیز فراهم شود.

۲ دیدگاه در “تحول دیجیتال و ارکان کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *