نروژ ،کشوری که پا در زمین و سر در آسمان دارد

درباره نروژ

نروژ یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی و با مساحتی بالغ بر 390 هزار کیلومتر مربع (کمتر از یک چهارم ایران) و جمعیت بالغ بر 5 میلیون نفر در شمال قاره اروپا واقع شده است. این کشور یکی از زیباترین طبیعتهای کره زمین را دارد و مردم نروژ با درآمد سرانه بالغ بر 52 هزار دلار پس از قطر، لوکزامبورگ و سنگاپور چهارمین مردم ثروتمند دنیا هستند. (لیست ثروتمندترین کشورهای جهان).

چرا نروژ

صدر نشین مطلق همه خوبیها

نروژ برنده بیشترین تعداد مدال از المپیک زمستانی بوده و تقریبا تمام برق مورد نیازش را از طریق هیدروالکتریک تامین میکند. این کشور دارای 1000 میلیارد دلار ذخیره ارزی ناشی از درآمدهای نفتی است چون هرگز پول نفت را وارد چرخه اقتصاد خود نمیکند. برای درک بهتر از این عدد کافیست این مبلغ را به تعداد جمعیت این کشور تقسیم کنید. در واقع اگر امروز دولت نروژ تصمیم بگیرد همه دخایر ارزی خود را بین همه مردم کشورش تقسیم کند به هر نروژی حدودا دویست هزار دلار خواهد رسید!

نروژ دارای رتبه اول جهانی در شاخص توسعه انسانی ،شاخص زندگی بهتر، شاخص رفاه لگاتوم، شاخص راستکرداری عمومی ، شاخص مردم‌سالاری، شاخص آزادی‌های سیاسی و سرانه کل هزینه‌ بهداشت در جهان میباشد.

نروژ

 

شفافیت کریستالی

در یک اقدام تحسین برانگیز، دولت نروژ اظهارنامه های مالیاتی همه شهروندان از ماهیگیر سامی گرفته تا پادشاه و نخست وزیر را بر روی یک وبسایت و در دسترس عموم قرار داده است. این اقدام در راستای شفافیت اقتصادی و اطمینان بخشی به مردم برای سلامت دولت و نظام مالی کشور است. (لینک وبسایت شفاف سازی دولت نروژ)

 

یک داستان از نروژ

بانک استوربرند که در نروژ و سوئد فعالیت میکند برای رفاه حال مسلمانان مقیم این کشورها اقدام به ارائه وامهای مسکن حلال کرده است.

ظاهرا مسئولین بانک در بررسیهایی که داشته‌اند به این نتیجه رسیده بودند که در بازار مسکن این کشورها تقاضایی ارضا نشده برای دریافت وام بدون بهره از سوی مسلمانان وجود دارد. در واقع مسلمانان متقاضی کسانی بودند که در اجرای قوانین دین اسلام از دریافت وامهایی مسکنی که واجد پرداخت بهره بودند (منظور از بهره عددی مابین 3 تا 5% است) خودداری میکردند و در نتیجه نمیتوانستند صاحب خانه شوند.

 

بانک نروژی

این بانک نروژی با ابداع مدلی مبنی بر خریداری مشترک واحد مسکونی از سوی متقاضی و بانک و سپس پرداخت اقساطی و بلند مدت سهم بانک از سوی متقاضی تسهیلات و نهایتا انتقال ملک مورد نظر به متقاضی مشکل را حل کرده است.

در بیانیه این بانک آمده است ما میخواستیم ببینیم که چقدر تقاضا برای تسهیلات مبتنی بر شریعت اسلام وجود دارد و چطور میتوان به کسانی که به دلیل اعتقادات مذهبی از دسترسی به سیستم اعتباری معمول محروم هستند برای صاحبخانه شدن کمک کرد. این مقام مسئول از اینکه مسلمانان حاضر به پرداخت کارمزدهای سنگین این روش که هزینه آنها بیش از نرخ معمول بهره میباشد ابراز تعجب کرد.

پانوشت: شاید گاهی بد نباشد دهانمان را ببندیم و نگاهی به اطراف بیاندازیم!

۲ دیدگاه در “نروژ ،کشوری که پا در زمین و سر در آسمان دارد

  1. سلام
    از نوشته خیلی خوبتون استفاده کردم. هدف از نوشته چیزی ورای اعداد و ارقامه و مردد در اظهار این موضوع بودم. ولی نهایتا از نظر من اصلاح رقم سرانه ذخیره ارزی میتونه متن رو کامل تر کنه.
    امیدوارم نظر من رو از دسته ایرادهای مغرضانه نبینید. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *