زمستان در آتش

بعد از شش ماه ننوشتن در اینجا آمدم که بگویم که مستند Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom که حکایت انقلاب سال 2014 اوکراین است را ببینید.

البته این که آدمیزاد به توصیه یک انسان شیر خام خورده ­ای مانند من بنشیند و یکساعت مستند در مورد انقلاب اوکراین ببیند لابد کار دور از ذهنی است. در نتیجه من چند خط این جا مینویسم که در این ویدیو چه اتفاقی می ­افتد شاید به درد کسی بخورد.

داستان این است که در نوامبر سال 2013 رییس جمهور عزیز اوکراین درست شبی که قرار بوده با امضای پیمانی با اروپا و آمریکا وارد تعامل بشود، تصمیمش را عوض کرده و با پوتین دست اتحاد می­دهد.

حالا اگر شما نوشته قبلی را خوانده بودید و از مراحم و الطافی که روسها در 100 سال اخیر به اوکراینیها داشته ­اند با خبر بودید لابد می توانستید حدس بزنید که مردم از شنیدن این خبر چه حالی می شوند!

القصه، مردم در سرمای زیر صفر شهر کیف به خیابان می ­آیند و در میدانی به نام “میدان” جمع می ­شوند. این در خیابان ماندن 92 روز پی ­در ­پی طول می­کشد تا اینکه جناب رییس جمهور خائن که حالا دستش به خون معترضان هم آلوده شده است از اوکراین به روسیه فرار میکند و انقلاب مردم در 20 فوریه 2014 پیروز و مستند به خوبی و خوشی تمام میشود. امااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

اینجا دقیقا جایی از تاریخ است که روسیه مطمئن میشود دیگر امکان ندارد بتواند از طریق دخالت سیاسی، خریدن سیاستمدارها و کثافتکاریهای معمول اوکراین را در مشت بگیرد و این جماعت تبدیل به بلاروس یا چچن دیگری نخواهند شد. در نتیجه هنوز فوریه به پایان نرسیده خرس وحشی بی همه چیز خیلی شیک کریمه را اشغال میکند!

بعدتر مردم و دولت اوکراین تصمیم به عضویت در ناتو و فاصله گرفتن بیشتر از روسیه و پیوستن به غرب میگیرند که نتیجه ­اش میشود حمله در فوریه سال 2022 و با خاک یکسان کردن اوکراین.

خلاصه اینکه بنشینید و مستند را ببینید! دیگر نمیدانم به چه زبانی باید بگویم.

۱ دیدگاه در “زمستان در آتش

  1. واقعا ازحُسن سلیقه جنابعالی در گزینش فیلم‌ها، مستند‌ها و کتاب‌ها لذت میبرم.خواننده ثابت پست‌هاتون هستم.
    پایدار باشید امیر جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *