ساعت به وقتی آهستگی

آنهایی که من را میشناسند میدانند که خیلی میانه خوبی با سفرهای کاری ندارم و همیشه دنبال این هستم که سر و ته موضوع را در سریعترین زمان ممکن به هم برسانم و برگردم. به همین دلیل هم خیلی از همکاران علاقه ای به سفر کاری با من ندارند. در سفر اخیرم اما، به طور بسیار اتفاقی به یک ساعت بسیار عجیب برخوردم. ساعتی که فقط یک عقربه دارد و هر بار گردش همین یک عقربه یک 24 ساعت کامل را نمایش میدهد.

آهستگیساعت را خریدم و با علاقه و تعجب به مچ دستم بستم. شاید باور نکنید اما واقعا جریان گذر زمان آهسته تر و دوست داشتنی تر به نظر میاید و حس بسیار جالبی به همراه دارد. همسفر محترم هم ظاهرا از اخلاق مناسب و عجله نکردن من دچار شگفتی شده اما به روی مبارک نمی آورد.

اندک جستجویی در وب نشان میدهد که ظاهرا موضوع آهستگی و ضرورت آن برای بشر عصر دیجیتال از حالت دغدغه های فردی و نق نقهای صفحات اینستاگرام و فیسبوک خارج و تبدیل به کالایی تجاری شده است.

 

فلسفه برند

این ساعت ساخت یک شرکت سوییسی است و در فلسفه آن آمده است:

هر روز بیست و چهار ساعت دارد که مجموعا از  86000 ثانیه تشکیل شده است اما ظاهرا ما هیچوقت به اندازه کافی زمان نداریم، هر چقدر هم همه ما در هر روز عجله میکنیم باز هم زمان کم میآوریم. در نتیجه در پی زمان میدویم و میدویم ولی در آخر باز هم زمان کم می آوریم.

با این همه چرا از تعقیب دیوانه وار زمان دست برنمیداریم تا بر زمان حال تمرکز کنیم؟ ساعت آهستگی به فکر ثانیه و دقیقه نیست به همین دلیل هم این ساعت فقط و فقط یک عقربه دارد و با دقت دو سه دقیقه زمان را نشان میدهد. واقعا آیا مهم است که ساعت 5 و 36 دقیقه است یا 5 و 38 دقیقه؟

این ساعت فقط یک عقربه به عنوان ساعت شمار دارد آنهم در قالب یک دایره تا بتوانید کل روز خود را در یک نگاه ببینید و جریان طبیعی زمان را دنبال کنید.

Remember, don’t count every second! make every second count!

 

۶ دیدگاه در “ساعت به وقتی آهستگی

  1. خیلی جالب بود. یاد این نکته افتادم که زمان یه پدیده ی نسبی هستش که به سرعت حرکت مربوط میشه. طبق قوانین فیزیکی وقتی سرعت زیاد میشه زمان کند میشه و بالعکس وقتی سرعت کند میشه زمان سریع میگذره. در حالی که مفهوم زمان کلا نسبی هستش حتی توی ذهن ما. به همین علت وقتی بهمون خوش میگذره زمان برامون زود میگذره، چون توی ذهنمون داریم تلاش میکنیم سرعت حرکت در لذت بردن رو کند کنیم. و همین طور وقتی در شرایط ناراحت و سختی هستیم احساس میکنیم زمان دیر میگذره، چون توی ذهنمون داریم به سرعت ازون شرایط فرار میکنیم. این ایده ی ساعت سازی به خاطر اینکه ذهنمون رو از دقایق و ثانیه هایی که سریع تر میگذرن منحرف میکنه و ناخودآگاه احساس میکنیم که زمان کند تر میگذره، بسیار خلاقیت خوبی بود.

  2. خیلی جالب بود. یاد این نکته افتادم که زمان یه پدیده ی نسبی هستش که به سرعت حرکت مربوط میشه. طبق قوانین فیزیکی وقتی سرعت زیاد میشه زمان کند میشه و بالعکس وقتی سرعت کند میشه زمان سریع میگذره. در حالی که مفهوم زمان کلا نسبی هستش حتی توی ذهن ما. به همین علت وقتی بهمون خوش میگذره زمان برامون زود میگذره، چون توی ذهنمون داریم تلاش میکنیم سرعت حرکت در لذت بردن رو کند کنیم. و همین طور وقتی در شرایط ناراحت و سختی هستیم احساس میکنیم زمان دیر میگذره، چون توی ذهنمون داریم به سرعت ازون شرایط فرار میکنیم. این ایده ی ساعت سازی به خاطر اینکه ذهنمون رو از دقایق و ثانیه هایی که سریع تر میگذرن منحرف میکنه و ناخودآگاه احساس میکنیم که زمان کند تر میگذره، بسیار خلاقیت خوبی بود.

  3. خیلی خوب بود. منم یکی از اینا میخوام 😉

    واقعا این موضوع که مفاهیم مختلف از دغدغه فردی و نق ونوق های اینستاگرام قابلیت تبدیل شدن به کالایی تجاری رو دارن جالب بود و اگه بهش اشاره نمیکردین احتمالا اصلا من از این دید نگاه نمیکردم.

  4. سلام
    خیلی خوشحال شدم که میبینم افرادی هستند که دیدگاهی مناسب تر به گذر زمان دارند (مثل گذشتگان ما که با آرامش هر چه تمام تر به تمامی کارها و وظایفشون رسیدگی می کردند).
    من اولین بار تبلیغ و اصولا فلسفه ی ساخت این ساعت رو در مجلات هوایی خطوط Germanwings دیدم. بنا به دلایلی نتونستم بخرمش. توی دوبی هم پیداش نکردم. اما با کمال تعجب دیدم تو ایران نمایندگی دارند. سرویس دهی شون هم بر خلاف انتظار خیلی خوب بود. تمام مدل ها رو موجود داشتند. سایت هم برای دیدن مدل ها دارند و قیمت ها هم به روز. نمونه ی SLOW O رو خریدم. ازش راضی هستم. اما از همه مهم تر این که بتونیم دیدگاه آرامش رو توی مغزمون ته نشین کنیم. به قول خود تبلیغش Do not count seconds, Count On every second instead. و این اگر عملی بشود به نظرم خیلی شبیه اصل خودمون، با آرامش، میشیم. هر چند در عصر دیجیتال انصافا کار سختی.
    اگر مایل هستید نمایندگی این است iratechwatch.ir . در ضمن بلاگ آنها هم اطلاعات خوبی داشت. مثلا همین فیلم بالا را زیر نویس دار کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *