تنهایی در عصر دیجیتال ،معرفی پروژه لیدا

تنهایی، انتخاب یا نتیجه محتوم یک روند؟

تنهایی تبدیل به یکی از چالشهای اساسی بشر در قرن بیست و یکم شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی سازمان سلامت روان انگلستان، از هر 10 انگلیسی یکی به بحران شدید تنهایی دچار است و تحول دیجیتال که امروزه جوامع شهری را با سرعت خیره کننده به پیش میبرد اوضاع را بدتر هم میکند. با پیشرفت جوامع دیجیتال و توسعه کاربردهای تکنولوژی هر روز سهم بیشتری از عمر ما به صورت آنلاین زندگی میشود.

تنهایی در عصر دیجیتال

هر روز تعداد بیشتری از آدمها دورکاری میکنند و از جوامع بشری ایزوله تر میشوند. ایجاد اروپای بدون مرز هم به توسعه دورکاری در این قاره کمک شایانی کرده است به نحوی که کار کردن در سایر کشورها، دیگر به اندازه قبل غیر معمول نیست و این خود به تنهایی و دور از خانواده بودن آدمها کمک میکند.

 

تنهایی در عصر دیجیتال

پروژه لیدا

پروژه تنهایی در عصر دیجیتال یا لیدا Loneliness in the Digital Age (LiDA)  (لینک وبسایت پروژه) یکی از پروژه های ملی دولت انگلستان است که سه سال پیش با مشارکت چندین دانشگاه و سازمان بزرگ با دو هدف عمده طراحی شده است:

  • انجام پژوهش برای به تصویر کشیدن تجربه تنهایی و نحوه روبرو شدن با آن در گروه‌های از افراد که در معرض ریسک تنهایی قرار دارند از طریق تحقیقات کمی و کیفی
  • ارزیابی و بررسی آثار فناوریهای دیجیتالی که مورد استفاده افراد مورد آزمایش برای پر کردن تنهایی خود قرار میگیرند از طریق مشابه سازی و طراحی آزمونهای تعاملی

این پروژه به بررسی تجربه های بشر در تنهایی‌های عصر حاضر و نقش تکنولوژیهای دیجیتال در تشدید و تعمیق آن پرداخته و مشتمل بر تحقیقات متعدد کمی و کیفی خواهد بود که بر گروههای از افراد که در معرض ریسک تنهایی قرار دارند انجام میشود. در این پروژه طراحی تعاملات انسان و کامپیوتر برای بررسی آزمایشگاهی فناوریهای دیجیتال جدید مد نظر خواهد بود.

رهبری پروژه به عهده تیم تحقیقاتی دانشگاه Loughborough و با مشارکت دانشگاههای Bath و Newcastle و Exeter و Lincoln خواهد بود.

پانوشت: شاید بد نباشد که اندکی تامل کنیم. در شرایطی که دولتهای توسعه یافته در پی شناخت لوازم زندگی بشر در عصر دیجیتال و ایجاد زیرساختهای فکری و اجتماعی آن هستند دولت ما هنوز هم در پی لزوم بررسی ممنوعیت یا آزاد بودن فضای مجازی (منظور دنیای آنلاین است) است. ده سال دیگر که مشکلات ناشی از این تحول دیجیتال در همه جای زندگی و جامعه خود را نشان داد شاید خیلی دیر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *