مشکل بازماندگان عصر سنتی با ERP چیست ؟

ERP چیست ؟

ERP یک راه حل نرم‌افزاری است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یکپارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند و با درهم آمیختگی اطلاعات و عملیات در سازمان درصد خطاناپذیر سازی و توان گزارش گیری سریع و دقیق را افزایش میدهد. برای اطلاعات بیشتر به سایت پانوراما  مراجعه کنید.

خاطره ای از روزهای نه چندان دور

یازده سال پیش زمانی که خیلی جوانتر بودم، در شرکتی مشغول بکار بودم که در مناقصه‌ای به ارزش حدود 5 میلیون دلار برای پیاده سازی یک سیستم ERP به عنوان پایلوت برنده شده بود، که مربوط به یکی از صنایع حیاتی کشورمان بود. در آخرین گام و بعد از انجام کارهای تشریفاتی مناقصه و امثالهم، موضوع ارجاع شد به شورای فناوری اطلاعات آن دستگاه دولتی برای تایید و ابلاغ به پیمانکار.

ERP چیست تعریف ERP

در آن روز کذایی به خوبی یادم هست که جلسه‌ای تشکیل شد که شاید حدود 30 نفر آدمهای عالیرتبه و البته با میانگین سنی 50 سال در آن حضور داشتند و رئیس آن شورا وقتی که موضوع مطرح شد با پرسیدن این سوال که ضرورت خرید یک سیستم خارجی  ERP چیست ، تریبون را در دست گرفته و کلی داد سخن در مدح و ستایش توان شرکتهای داخلی در انجام کارهای محیرالعقول دادند.

سرانجام با یک موضع گیری انقلابی به تیم ما که نماینده شرکت برنده مناقصه بود اشاره فرموده و گفتند: آیا ما یک عمر برای این انقلاب خدمت کردیم و خون دادیم، جوان دادیم، زندگی دادیم، که این جوان های غرب زده خود فروخته بیایند اینجا و میلیون ها دلار پول این کشور رو برای انجام کاری که خودمان توان انجامش را داریم بریزند به جیب شرکتهای خارجی و قس علیهذا. پرواضح است که با این حرفهایی که کمابیش برای ما آشناست، کاری کردند که در نهایت مناقصه‌ای که ما در آن برنده شده بودیم باطل شد.

فرجام ماجرا

در نهایت با سرمایه‌ 60 میلیارد تومان که معادل 80 میلیون دلار امروز است یک تیم داخلی که حتی نمیدانست ERP چیست شکل گرفت و امروز پس از گذشت بیش از 10 سال تلاش، نتیجه عملا هیچ مطلق است و آن دستگاه محترم به این نتیجه رسیده است که این کار از طریق دانش داخلی امکان پذیر نیست. آن رییس شورای محترم هم بازنشسته شده‌اند و در کمال عزت و احترام مشغول گذراندن دوران بازنشستگی خود هستند.

به صرف تجربه اندکی که در این حوزه دارم سازمانهای زیادی را دیده‌ام که کم و بیش درگیر همین فضا هستند اما در سایه نفت عزیز کسی عدم النفع وحشتناکی که خود آن سازمانها در برآوردهایشان از واحد میلیارد دلار برای برآورد کردنش استفاده میکنند سوالی نمیپرسد.

مسلما دستگاههای نظارتی باید با کوچکترین اشتباه و فساد در روند خریدها و مناقصات دولتی برخورد کنند اما واقعا آیا دادگاهی برای کسانی که با تعصب زیاد تصمیمات غلطی میگیرند که میلیاردها دلار هزینه پیدا و پنهان به کشور تحمیل میکند نباید تشکیل شود؟

آیاخائنان عصر دیجیتال ما هستیم که باور کرده‌ایم که باید از سیستمهای روز دنیا استفاده کرد تا رسوب دانش کسب و کار در کشور اتفاق بیافتد یا کسانی که میخواهند درهای صنایع را به روی تحولات شگرف دیجیتال ببندند و باعث عقب افتادگی غیر قابل جبران نسل بعد از دنیای امروز میشوند؟

امروز ناروا دانستن استفاده از سیستمهای مدیریت کسب و کار خارجی برای صنایع و کسب و کارها مانند این است که به مردم بگوییم شما حق ندارید از اینترنت و یا گوشیهای هوشمند و یا اپلیکیشنهای خارجی استفاده کنید چون این خیانت است و باید صبر کنید تا ما گوشی هوشمند و اینترنت و سیستمهای خودمان را ایجاد کنیم! شاید باید بپرسیم واقعا خائنان عصر دیجیتال چه کسانی هستند؟

۳ دیدگاه در “مشکل بازماندگان عصر سنتی با ERP چیست ؟

  1. من هم یه زمانی به یه همچین چیزی فکر میکردم که کسایی که با حرکتها و تصمیمات غلطشو باعث آسیب به یه ملت شدن رو حداقل تو یه نمایه با اسم و آدرس وتاریخ تولد و … معرفی کنن تا بقیه بدونن که اگه همچین کاری بکنن تو تاریخ اسمشون با گندی که زدن ثبت میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *